Usein kysytyt kysymykset

Tervetuloa! Tällä sivulla vastaamme yleisimpiin kysymyksiin Commusta. Mikäli sivulta puuttuu jotain, kerro siitä meille rohkeasti. Palautetta voi antaa myös matkan varrella, esimerkiksi värimaailmasta, käytettävyydestä, fonteista, asettelusta, bugeista, mistä vaan!

Puuttuuko jotain? Ota yhteyttä Commun tiimiin >

Meille on tärkeää, että kukaan ei jää ilman apua tai mahdollisuutta auttaa. Commu on alusta, jonka kautta yksityishenkilöiden on helppo pyytää ja antaa apua lähialueellaan ja etänä. Mukana Commussa on myös vastuullisten yritysten henkilöstöä sekä yhdistyksiä. Commu auttaa sinua rakentamaan digitaalista turvaverkkoa, tapaamaan uusia ihmisiä, tekemään vapaaehtoistyötä ja tutustumaan lähialueesi toimijoihin.

Commussa on myös paljon yhdistyksiä ja yrityksiä käyttäjinä. Yhdistyksiä autamme löytämään uusia vapaaehtoisia ja kertomaan palveluistaa. Yritysten henkilöstö voi tehdä Commun kautta vapaaehtoistoimintaa.

Olet saanut vahvistuslinkin sähköpostiisi silloin kun olet rekisteröitynyt. Mikäli et löydä sitä tai rekisteröitymisestä on pitkä aika, voit lähettää sähköpostin itsellesi Asetukset -kohdassa.

 

Sähköpostivahvistuksella vahvistamme käyttäjiemme turvallisuutta. Tällöin esimerkiksi bottien ja väärien sähköpostien käyttäjien on vaikeampi käyttää Commua.

Voit lisätä profiilikuvan ja esittelytekstin itsestäsi "Asetukset" -kohdassa menussa. Suosittelemme lisäämään profiikuvan ja esittelytekstin, sillä ne herättävät luottamusta!

Commussa voi tarjota ja pyytää apua. Värikoodit tarkoittavat ilmoitusten tyyppejä ja ne on valittu helpottamaan karttanäkymän hahmottamista.

Haluan antaa apua:

Vihreä
Voit antaa apuasi. Oletko esimerkiksi loistava leipomaan, korjaamaan huonekaluja, kannatko mielelläsi muuttolaatikoita, osaatko sisustaa, oletko kaveriporukkasi kuuleva korva? Anna aikaa, hyödynnä taitojasi ja auta lähiympäristösi ihmisiä ja yhteisöjä.

Voit myös tarjota apuasi ja pyytää siitä korvausta. Joskus auttamisesta on paikoillaan pyytää pieni rahallinen korvaus. Korvaus voi olla esim. omista kuluista tai työn raskaudesta johtuvaa. Tällä hetkellä maksuliikenne ei kulje Commun kautta, joten sinun täytyy itse huolehtia esimerkiksi mahdollisista veroista ja eläkemaksuista. Siksi suosittelemmekin käyttämään Commua avun vastikkeettomaan pyytämiseen, antamiseen ja vaihtamiseen.

Pyydän apua

Pinkki

Voit pyytää apua. Arjen tuoksinnassa avun tarve voi olla yllättävä, joten emme ole rajoittaneet millaista apua Commussa voi pyytää. Voit pyytää apua esimerkiksi muuttoon, erilaisten virallisten lomakkeiden täyttöön, huonekalujen kokoamiseen, kaupassa käymiseen tai kun tarvitset lenkki- ja jutteluseuraa.

Voit myös pyytää apua ja maksaa siitä korvausta. Esimerkiksi jos sinulla on isompi raskaampi urakka edessä kuten puutarhan niitto ja kitkeminen tai tehtävä jonka tekemistä aiheuutuu kuluja tekijälle, voit pyytää apua korvausta vastaan. Commu ei ole freelance -alusta, joten sinun täytyy itse huolehtia esimerkiksi mahdollisista veroista ja eläkemaksuista. Siksi suosittelemmekin käyttämään Commua avun vastikkeettomaan pyytämiseen, antamiseen ja vaihtamiseen.

Pyrimme helpottamaan avun pyytämistä ja antamista Commun avulla. Kynnys ottaa yhteyttä on matalampi, jos profiilista löytyy selkeä kasvokuva. Olisi siis kiva, jos voisit lisätä profiilin kuvasi!

Voit lähettää sähköpostin vahvistuslinkin Asetukset -kohdassa. Sähköposti -kohdan alla on nappi, jota painamalla vahvistuslinkki lähtee uudelleen sähköpostiisi. Siirry sitten sähköpostiisi ja toimi ohjeiden mukaan.

On käyttäjän omalla vastuulla pitää huolta, että Commuun luotu auttamisen ilmoitus on ajan tasalla. Muistathan poistaa ilmoituksesi tai päivittää sen! 

Kun luot ilmoitusta, voit myös asettaa päivämäärän jolloin ilmoitus poistuu. Voit myös poistaa ilmoituksen kun vahvistat auttamisen tapahtuneen, painamalla Vahvista auttaminen -nappia chatissa.

Commu myös poistaa vanhentuneita ilmoituksia epäaktiivisilta käyttäjiltä automaattisesti. Käyttäjä saa aina tiedon ennen kuin poistaminen tapahtuu.

Haluamme tarjota käyttäjillemme markkinoiden turvallisimman tavan pyytää ja antaa apua, ja siksi olemme ottaneet käyttöön markkinoiden parhaan tunnistautumistavan. Tunnistautuminen tapahtuu Signicat -palveluntarjoajan kautta, joka on käytössä jo esimerkiksi pankkien rajapinnoissa tunnistautumisessa. Signicat on viranomaisvaatimusten mukaan vahvistettu toimija ja saanut myös EU:n QTSP -sertifikaatin.

 

Näin tunnistaudut mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla Commussa:

  1. Kirjaudu Commuun. 
  2. Löydät vahvan tunnistautumisen mahdollisuuden Commun etusivulta Toimintakeskus -kohdasta.
  3. Vahva tunnistautuminen tehdään Signicat -palvelun kautta. Signicat on viranomaisvaatimusten mukaan vahvistettu toimija ja saanut myös EU:n QTSP -sertifikaatin. Vaihtoehtoina vahvaan tunnistautumiseen ovat pankkitunnistautuminen ja mobiilivarmenne. 
  4. Kun olet tunnistautunut, profiiliisi ilmestyy merkintä “Henkilöllisyys on todennettu” ja luotettavuutesi on nyt 100/100! Kukaan ei näe pankkitietojasi tai henkilötietojasi.
  5. Vinkki: voit tarkistaa myös muiden käyttäjien profiilista, ovatko he tehneet vahvan tunnistautumisen. Mikäli haluat varmistua käyttäjän luotettavuudesta ennen tapaamista, voit pyytää käyttäjiä tekemään vahvan tunnistautumisen Commun kautta.


Ongelmatilanteissa, esimerkiksi internet-yhteyden katketessa tunnistautumisen yhteydessä, kokeile uudelleen. Mikäli vahva tunnistautuminen ei onnistu, olethan yhteydessä ronnie@commuapp.fi.

 

Haluamme tarjota käyttäjillemme markkinoiden turvallisimman tavan pyytää ja antaa apua. 

Käyttäjien antamat tiedot siirtyvät päästä päähän salattuna. Arkaluonteiset henkilötiedot Commu pitää salattuna omassa tietokannassaan. Käytössämme on message-level encryption, SSL -suojaus ja JWK RSA pair (2048-bitin suojaus). Commu ei myy minkäänlaista henkilödataa kolmansille osapuolille, eikä sellaista tietoa josta voidaan yksilöidä henkilöitä. 

Vahva tunnistautuminen tapahtuu Signicat -palveluntarjoajan kautta, joka on käytössä jo esimerkiksi pankkien rajapinnoissa tunnistautumisessa. Signicat on viranomaisvaatimusten mukaan vahvistettu toimija ja saanut myös EU:n QTSP -sertifikaatin. Jos et pysty tunnistautumaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, voit edelleen parantaa luotettavuuttasi tekstiviestitunnistautumisella.

"Tee sopimus" -nappi näkyy, kun otat yhteyttä käyttäjään, chatin alakulmassa. Kun painat nappia, näet kalenterinäkymän ja tekstilaatikon, johon voit kirjoittaa mitä sovitte käyttäjän kanssa.

Olemme tehneet tämän ominaisuuden, jotta voit halutessasi luoda kevyen sopimuksen toisen käyttäjän välillä. Jos esimerkiksi sovitte, että tapaatte torilla perjantaina klo 14, voitte tehdä siitä sopimuksen. Sopimus -toiminto on tehty parantamaan käyttäjien turvallisuutta ja luotettavuutta.

Puhelinnumeron vahvistaminen vahvistaa luottamusta käyttäjien välillä. Tämä on vaihtoehtoinen tapa tunnistautua silloin kun vahva sähköinen tunnistautuminen ei ole mahdollista. Tällöin suosittelemme vahvistamaan puhelinnumeron, jos se vain on mahdollista! Puhelinnumerosi ei tule näkyviin muille käyttäjille.

Toisin kuin muissa sosiaalisissa medioissa, kukaan ei löydä sinua kun kirjaudut Commuun. Voit tutustua rauhassa lähialueesi karttaan, kukaan ei löydä sinua nimelläsi eikä sähköpostillasi.

Kun luot oman auttamisen ilmoituksesi kartalle, ilmoituksesi näkyy Commun kartalla. Tuolloin ilmoituksestasi kiinnostuneet henkilöt voivat käydä katsomassa ilmoituksen, sekä julkisen profiilisi ja ottaa sinuun yhteyttä Commun chatin kautta painamalla "Ota yhteyttä" -nappia. Käyttäjät voi käydä katsomassa julkisen profiilisi (profiilikuva ja esittelyteksti) jonka olet lisännyt Asetukset -kohdassa. 

Käyttäjät eivät näe puhelinnumeroasi, sähköpostiasi eikä sijaintiasi. 

Lähetämme käyttäjillemme sähköpostin, mikäli he eivät ole lukeneet viestiäsi Commussa vuorokauden kuluessa.

Käyttäjien luotettavuus paranee heidän toimiensa ja tapahtumien perusteella. Luotettavuuteen vaikuttavat muun muassa seuraavat tekijät:

  • Profiilikuva on asetettu.
  • Kuvaus on asetettu (käyttäjä on kertonut itsestään)
  • Sähköposti on vahvistettu.
  • Puhelinnumero on vahvistettu.
  • Käyttäjällä on suosituksia.
  • Käyttäjä on vahvistanut identiteettinsä mobiilivarmenteella tai pankkitunnistautumisella. Vahva tunnistautuminen on ainoa keino saada 100/100 pistettä luotettavuusmittarissa.

Voit tarkistaa oman luotettavuutesi Oma Profiili -kohdasta. Voit myös tarkistaa muiden käyttäjien luotettavuuden klikkaamalla heidän profiilikuvaansa.

Olemme kaikki tuntemattomia toisillemme, ainakin aluksi. Auttaminen on yksi parhaista tavoista tutustua uusiin ihmisiin. Suosittelemme, että tapaat uusia ihmisiä aina ensin julkisella paikalla. Tutustukaa toisiinne rauhassa esimerkiksi torilla, kahvilassa tai muussa julkisessa paikassa. Lue myös käyttöohjeemme huolellisesti >

 

Mikäli toinen käyttäjä aiheuttaa sinulle ongelmia tai ahdistusta, ole meihin välittömästi yhteydessä company@commuapp.fi tai suoraan Commun sisällä. Hätätilanteessa soita aina hätänumeroon 112.

Hienoa! Voit vahvistaa auttamisen tapahtuman painamalla Saitko apua? -nappia käyttäjien välisen chat -näkymän oikeassa alakulmassa.

Huomioithan, että nappi näkyy vain, jos olet pyytänyt apua. Jos olet antanut apua, näet ”Suosittele” -napin. Pyydä avun saanutta vahvistamaan auttamisen tapahtuma ja kehota heitä painamaan ”Saitko apua?” -nappia. Kun käyttäjä tekee näin, saat Omat Tilastot -kohtaan pyynnön vahvistaa auttaminen. Kun vahvistat auttamisen, molemmat käyttäjät saavat Omat Tilastot -kohtaan merkinnän että auttaminen on tapahtunut.

Ruoka-avun ja akuutin avun tarve on kasvanut tasaisesti Commussa viimeisen puolen vuoden aikana. Jotta avun pyytäminen ja antaminen olisi myös ruoka-apuun liittyen mahdollisimman turvallista, olemme nyt tehneet uudistuksia Commuun.

Näin pyydät ja annat ruoka-apua Commussa:
  • Jos pyydät ruoka-apua, sinun on vahvistettava henkilöllisyytesi Commussa joko pankkitunnistautumisella tai Mobiilivarmenteella. Tunnistautuminen tehdään vain kerran.
  • Ruoka-apua voi pyytää kaksi (2) kertaa kuukaudessa. Sinulla voi olla aktiivisena ruoka-apu -teemassa samanaikaisesti enintään kaksi (2) ilmoitusta.
  • Ruoka-apu -pyynnöt luodaan omaan "Ruoka-apu" -teemaansa. Mikäli haluat auttaa lähialueesi ihmisiä ruoka-avun muodossa, löydät ilmoitukset vastaisuudessa "Ruoka-apu" -teemasta

Kiitos kaikille käyttäjillemme, jotka olette antaneet palautetta. Näiden muutosten avulla pyrimme tekemää ruoka-avun ja akuutin avun pyytämisestä entistä turvallisempaa, niin avun pyytäjille kuin avun antajille.

Mikäli sinulle tulee kysyttävää uudistuksista tai haluat antaa palautetta, löydät meidät Commusta nimillä Commu-Karo, Commu-Sami ja Commu-Ronnie. Lisäksi saat meidät puhelimitse ja sähköpostitse kiinni osoitteesta https://commuapp.fi/ota-yhteytta/

Hienoa! Commun kautta voit löytää uusia vapaaehtoisia ja kävijöitä toimintaasi. Toimi näin:
1. Luo maksuton tili Commuun sähköpostilla, jota yhdistyksesi hallinnoi.

2. Lähetä sitten meille sähköpostia osoitteeseen company@commuapp.fi ja kerro, millä sähköpostilla kirjauduit ja mille yhdistykselle haluaisit tilin. Tili on yhdistyksille maksuton!

Commussa voi jakaa auttamisen kokemuksia ja tarinoita, laitetaan hyvä kiertämään! Moderointisyistä tarinasi tulee näkyviin 1 tunnin kuluessa julkaisusta.

Vertaistuki on omaehtoista, vastavuoroista kokemusten vaihtoa, jossa samankaltaisessa elämäntilanteessa olevat tukevat toinen toistaan. Yhteisten kokemusten jakaminen lisää keskinäistä ymmärrystä.  Vertaistuen avulla ymmärretään paremmin menneisyyttä ja sitoudutaan nykyhetkeen, ja se antaa myös toiveikkuutta tulevan kohtaamiseen.

 

Kokemusten jakaminen vertaisten kesken, kunnioittavassa ilmapiirissä, lievittää ahdistuneisuutta ja poistaa pelkoa. Samat ongelmat läpikäyneiden vertaisten tuki ja yhdessä jakaminen helpottavat tilannetta usein huomattavasti.

Lähde: Mielenterveystalo.

Commussa voit tarjota tai pyytää vertaistukea melkeinpä mihin tahansa elämän tilanteeseen tai kokemukseen, käyttöehtojemme ja yhteisösääntöjemme rajoissa. 

 

Mikäli keskustelussa herää epäilys omasta tai toisen henkilön akuutin hyvinvoinnin muutoksista kannattaa olla menemättä liian syvälliseksi ja tarvittaessa apua voi aina kysyä esimerkiksi Tuntuu.fi -sivulta. Joskus vertaistukea antaessa kannattaa vain rohkaista hakemaan apua julkiselta puolelta ja tarvittaessa olla tukena kotona poistumisen kynnyksen madaltamiseksi.

 

Vertaistukea antaessa muista tunnustella omaa jaksamista ja voimavaroja muiden auttamiseen. Ole empaattinen itsellesi ja vie keskustelu juuri niin syvälliseksi, kuin sinusta tuntuu.

 

Tuntuu.fi -sivustolta löydät hyviä chättejä vinkkien kysymiseen itsellesi ja toiselle. Paikalliset kriisi- ja terveyskeskukset ohjeistavat tarvittavan avun pariin. Hätätilanteissa soita aina 112. Älä epäröi pyytää apua.

 

Keskusteluissa, varsinkin vertaistuellisissa, on hyvä tiedostaa että ne voivat herättää tunteita. Vanhoja asioita voi muistua mieleen. Keskustelut olisi hyvä aina lopettaa jokapäiväisiin hyviin, hyvää mieltä tuottaviin asioihin. Palata tähän hetkeen ja suunnata ajatukset tulevaan, mukaviin asioihin ja tekijöihin.

Voit käyttää Commua niin nimettömänä kuin haluat. Kaikki riippuu siitä, kuinka paljon tietoa kirjoitat omaan profiiliisi Asetukset -kohdassa menussa. Kukaan ei löydä sinua Commusta, ellet luo kartalle auttamisen ilmoitusta, jossa pyydät tai annat apua. Vain silloin näyt kartalla ja sinuun voi olla yhteydessä. Jos olet toiseen käyttäjään ilmoituksen ja chatin kautta yhteydessä, hän näkee mitä olet profiiliisi Asetukset -kohdan kautta kirjoittanut ja lisännyt. 

Tällä hetkellä eivät, mutta olemme kehittämässä järjestöjen kanssa mahdollisuuksia kouluttaa vapaaehtoisia ja tuoda jo koulutettuja vapaaehtoisia ja tukihenkilöitä sekä kokemusasiantuntijoita sovellukseen.

 

Olemme myös lähitulevaisuudessa ottamassa vapaaehtoisen pankkitunnistautumisen käyttöön, jolloin voisin esimerkiksi päättää, että haluan viestejä vain pankkitunnistautuneilta henkilöiltä. 

Yksityiskäyttäjät ovat Commussa omina henkilöinään, samalla periaatteella kuin lähestyisit esimerkiksi Facebookin kautta tai torikahvien lomassa uusia ihmisiä.

 

Mikäli olet yhteydessä järjestöihin Commun kautta, heitä sitovat omat toimintaperiaatteensa.

Olemme vielä matkamme alkutaipaleella. Tämän takia kohdennamme resurssimme tietyille alueille. Olet lämpimästi tervetullut Commuun!

Tällä hetkellä  Commun käyttäjien käytössä on chat -ominaisuus. Commun kautta ei voi tällä hetkellä soittaa puheluita.

Commu kysyy sijaintitietojasi jotta voit tarkastella ja luoda ilmoituksia lähellä sinua. Sijaintitiedon käyttö helpottaa käyttäjäkokemusta, sillä silloin sinun ei tarvitse itse merkitä, missä olet; näet yhdellä silmäyksellä ketkä lähialueellasi pyytävät ja tarjoavat apua.

Sijainnin olessa käytössä Commu tallentaa sijaintisi pyöristettynä parin kilometrin tarkkuudella. Tätä tietoa käytetään muun muassa uusista ilmoituksista ja uutisista tiedottamiseen.

Kotikaupunkia ja -maata kysytään koska sinulle tulevat ilmoitukset ja uutiset perustuvat kotimaahasi. Kotikaupunki toimii oeltussijaintina silloin kun sijainti ei ole käytössä. Tämä parantaa merkittävästi käyttökokemusta.

Loistava kysymys! Veroja miettiessä tulee ensiksi miettiä, että minkä tyyppisestä avusta on kysymys.

  1. Vastiikkeeton apu
    Tämän tyyppinen auttaminen on aina verotonta koska siinä ei synny saatua vastiketta jota voisi verottaa.
  2. Avun vaihtaminen keskenään
    Tämä on verotuksellisesti monimutkaisin kenttä. Lähtökohtaisesti kun jotain saadaan vastineeksi, on se verotettavaa tuloa vaikka kyseessä ei olisikaan rahallinen korvaus. Verotuskäytännössä on kuitenkin hyväksytty, että veronalaisena vaihtotyönä ei yllä mainitusta pääsäännöstä poiketen kuitenkaan pidetä tavanomaisten ja arvoltaan vähäisten työsuoritusten vaihtamista naapuriapuna toiseen vastaavan tyyppiseen työsuoritukseen.
    Tällaista verovapaata vaihtotyötä voi olla esimerkiksi satunnaisesti tapahtuva:
    – lumitöiden tekeminen
    – kukkien kasteleminen
    – nurmikon tai pensasaidan leikkaaminen
    – auton renkaiden vaihto
    – auton peseminen
    – lyhytaikainen sukulaisen, naapurin tai ystävän lapsen tai lemmikkieläimen hoitaminen/kaitseminen esimerkiksi kaupassa, teatterissa, elokuvissa tms. käynnin ajan
    – koiran tai kissan ulkoiluttaminen
    – lehtien haravoiminen
    – autottoman vanhuksen kyyditseminen asioille
    – ikkunoiden peseminen
    – muun kuin koulutetun hierojan suorittama hieronta
    – vaatteiden korjausompelu
    – seuran pitäminen
    – jne.
    Kattavaa listaa naapuriaputyyppisistä työsuorituksista ei voida laatia, koska yhteiskunnan kehittyessä myös käsitys tavanomaisista ja arvoltaan vähäisistä työsuorituksista muuttuu ajan kuluessa.
    Sen sijaan yleensä verotettavaa vaihtotyötä on sellainen joka liittyy henkilön ammattiosaamiseen tai toiminta joka on sellaista jota yleensä tarjotaan rahaa vastaan.
  3. Rahan saaminen avusta
    Aina verotettavaa

Commu ei ole freelance -alusta. Tämä kohta on aiheellinen vain jos raha vaihtaa omistajaa

Mikäli suunnittelet jonkun palkkaamista pidemmäksi aikaa ja haluat tehdä tämän henkilön kanssa sopimuksia, niin tämä katsotaan työsuhteeksi. Luethan siis ohjeistuksen täältä. Ota myös huomioon, että Commu ei ole freelancer-alusta, joten emme pysty tarjoamaan kattavaa avustusta tässä aiheessa.

Yleensä kysymys ei kuitenkaan ole työsuhteesta vaan työkorvauksesta. Tällöin asiat ovat melko lailla yksinkertaisempia. Lisäohjeita löydät verottajan sivulta vero.fi täällä >

Harmi että Commu ei ole vastannut odotuksiasi. Voit poistaa tilisi Commussa menemällä kohtaan Asetukset > Tietosi.  Toivottavasti tapaamme Commussa pian uudelleen!

Commu on kotimainen, nuorten yrittäjien perustama startup -yritys. Commu on maksuton yksityiskäyttäjille, koska meillä on asiakkaina yhdistyksiä ja yrityksiä sekä kuntia.

Yhdistykset hyödyntävät Commun teknologiaa tarjotakseen käyttäjillemme vapaaehtoisuuden mahdollisuuksia ja maksuttomia palveluitaan, kuten työpajoja, kotoutumispalveluita ja matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja. 

Yrityksille tarjoamme helpon keinon tehdä hyvää, vapaaehtoisuuden keinoin. Yritysten henkilöstö käyttää Commua esimerkiksi auttaakseen yksittäisiä käyttäjiä tai yhdistyksiä lähialueellaan, työajan puitteissa. Kiitos asiakkaidemme, pystymme tarjoamaan Commun maksutta yksityiskäyttöön.

Jos haluat lähettää palautetta, kysyä testauksesta tai muuten vaan, olemme tavoitettavissa somekanaviemme kautta, sähköpostitse company@commuapp.fi tai vaikkapa puhelimitse verkkosivujemme Yhteys -sivun kautta. Sinua palvelee Karo, Sami ja Ronnie. Olisi kiva kuulla ajatuksiasi!

Kuva kannattaa lisätä silloin kun se kertoo lisää tietoa ilmoituksesta, tai tuo muuten merkityksellistä informaatiota liittyen ilmoitukseen. Esimerkiksi jos pyydät apua koiran hoidossa, kuva koirasta toimii hyvin. Mikäli taas pyydät esimerkiksi keskusteluapua, ei kuvasta juurikaan ole hyötyä.