Popup -vapaaehtoisuus on yhdistys- ja järjestökentällä nouseva trendi. Taloustutkimuksen vuonna 2021 teettämässä kyselyssä joka kolmas suomalainen vastasi haluavansa tehdä lisää vapaaehtoistyötä, jos tarjolla olisi lyhytkestoisia ja kertaluonteisia tehtäviä.
Hope Hämeenlinnan tiiminvetäjä Kati Ketola näkee, että Covid19 -pandemia on vauhdittanut järjestöjen tarvetta uudistaa toimintaansa ja madaltaa vapaaehtoistyön kynnystä.
“Asiakasmäärämme ovat kasvaneet vuosittain, mutta koronan aikana uusien vapaaehtoisten löytäminen on ollut vaikeampaa”, Ketola kertoo. “Esimerkiksi kun jaamme avustuksia kuten vaatteita ja ruokaa perheille, altistumisen riski on olemassa. Kynnys osallistua vapaaehtoistoimintaan on korkeampi ja siksi tarvitsemme mukaan niin aktiiveja kuin uusia vapaaehtoisia.”
Vuonna 2021 Hope ry Hämeenlinna avusti yli 800 Kanta-Hämeen alueen lasta ja nuorta. Lahjoituksilla pyörivä Hopen paikallisyhdistys kerää ja jakaa ruoka-apua sekä vaatteita ja jakaa avustuksilla harrastusmahdollisuuksia vähävaraisille lapsille, nuorille ja perheille.
Ketola aloitti Hope Hämeenlinnan joukoissa vuonna 2018 vapaaehtoisena ja siirtyi korona-aikana tiiminvetäjäksi. Nykyisin hän viettää työpäiviään tietokoneen äärellä organisoiden ja kehittäen yhdistyksen toimintaa. Aktiiviset vapaaehtoiset ovat yhdistyksen selkäranka, mutta lahjoitusvaroin toimivaan järjestöön etsitään jatkuvasti uusia apukäsiä. Tämän vuoksi yhdistys on kehittänyt toimintaansa ja tarjoaa nyt myös popup -vapaaehtoistyön mahdollisuuksia Commu -sovelluksen kautta.
Mitä on popup -vapaaehtoisuus ja miten se haastaa yhdistyksiä muuttamaan vapaaehtoistoimintaansa?
Myös Hämeen Setlementti on reagoinut vapaaehtoisilta saamaansa palautteeseen tehdä toiminnasta helpommin lähestyttävää.
“Esimerkiksi opiskelijat haluaisivat kovasti tehdä vapaaehtoistyötä, mutta he eivät voi opintojen, töiden ja harjoitteluiden arvaamattomuuden sitoutua toimintaan vuosikausiksi”, kertoo Hämeen Setlementin kehittämispäällikkö Marianna Roine. “Tämän vuoksi järjestöjen on tarjottava myös kertaluonteisia popup -vapaaehtoisuuden mahdollisuuksia niin tapahtumissa, tempauksissa kuin arjessa.”
Popup -vapaaehtoisuuden kova kysyntä on tullut suoraan vapaaehtoisilta itseltään sekä toiminnasta kiinnostuneilta. “Opiskelijoilta tuli myös toive että vapaaehtoistoiminnan pitää näkyä helposti listana netissä tai sovelluksessa. Listasta olisi sitten helppo valita, mihin voi popup -vapaaehtoistoimintaan osallistua”, Roine kertoo. “Siksi olemme myös mukana Commu -sovelluksessa. Ilmoitamme siellä matalan kynnyksen popup -vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksista.”
Kati Ketola kertoo, että vapaaehtoisia on tällä hetkellä Hope Hämeenlinnan toiminnassa riittävästi, mutta mukaan mahtuu aina lisää. “Kaikki ovat tervetulleita toimintaamme vapaaehtoisiksi”, Ketola kertoo. “Meillä on tekemistä sekä niille, jotka haluavat sitoutua pidemmäksi aikaa vapaaehtoistoimintaan ja niille, jotka haluavat tulla tutustumaan.”
Mitä popup -vapaaehtoisuus sitten on? Se on perinteistä vapaaehtoistoimintaa lyhytkestoisempaa ja kertaluontoisempaa. Tässä muutama esimerkki popup -vapaaehtoistoiminnasta:
- Vaatteiden ja avustusten lajittelu
- Avustusten vastaanottaminen
- Järjestön tapahtumiin osallistuminen ja tapahtumatuotannossa avustaminen (telttojen pystyttäminen, esitteiden jako, makkaranpaisto, tavaroiden kantaminen)
- Keskusteluavun tarjoaminen
- Postituksessa auttaminen
- Esitteiden jakaminen lähialueilla
Popup -vapaaehtoinen kaipaa tukea ja perehdytystä
Järjestön kanssa toimiessa popup -vapaaehtoinen saa tarvitsemansa perehdytyksen ja tuen. Tuki on tärkeää erityisesti ongelmatilanteissa. Popup-vapaaehtoisuus on Hope Hämeenlinnan Kati Ketolan mukaan luonteva ja helppo tapa tutustua vapaaehtoistyöhön. “Jos innostuu vapaaehtoistyöstä ja haluaa tehdä lisää, meiltä löytyy aina paljon tekemistä”, Ketola nauraa. “Jos esimerkiksi asiakkaiden tapaaminen tai työpajojen vetäminen kiinnostaa, perehdytämme vapaaehtoisen. Kukaan ei jää yksin.”
Hope Hämeenlinna ja Hämeen Setlementti ovat mukana uudessa Commu -sovelluksessa, jossa yksityishenkilöt, yhdistykset ja yritykset kohtaavat auttamisen merkeissä.
“Etsimme Commussa sekä vapaaehtoisia että lahjoituksia. Olemme saaneet monia yhteydenottoja Commun kautta, mikä on ollut todella innostavaa meille”, Ketola kertoo. “Näkyvyys on meille tärkeää ja omien kanaviemme levikki on kuitenkin rajallinen. Commun kautta saavutamme isomman yleisön kuin omissa kanavissamme ja jäämme lähialueen ihmisten mieleen.”
Oletko mukana yhdistyksessä ja haluaisit löytää toimintaasi lisää vapaaehtoisia? Commun kautta popup -vapaaehtoistoiminnan organisointi ja markkinointi on helppoa. Lue lisää ja avataan teille maksuton organisaatiotili!