Sosiaalinen vastuullisuus ja yhteiskuntavastuu eivät ole pelkkiä trendisanoja, vaan kilpailuvaltteja liiketoiminnassa. Vastuullisesti toimivat yritykset ovat houkuttelevampia työnantajia. Myös asiakkaat arvostavat mitattavia, konkreettisia vastuullisuustekoja. Miten voin kehittää sosiaalista vastuullisuutta omassa yrityksessäni? Lue vinkit!
Sosiaalinen vastuullisuus tuo kilpailuetua ja sitouttaa työntekijöitä
Suomen työmarkkinat ovat murroksessa. Tutkimusten mukaan noin 40 prosenttia työssäkäyvästä väestöstä pohtii työpaikan tai -alan vaihtoa. Myös ohjelmistoalaa vaivaa pyöröovi -efekti, eli parhaat osaajat eivät viihdy samassa työpaikassa pitkään ja sitouttaminen on vaikeaa.
”Ohjelmistoalalla on pula työntekijöistä. Digitaalisten palveluiden lisääntyessä IT-alan osaajia tarvitaan entistä enemmän”, kertoo ohjelmistoalan yrityksen Eduix vastuullisuuden kehittämispäällikkö Sirpa Pajula. ”Sosiaalinen vastuullisuus työpaikalla ja konkreettiset vastuullisuuden teot ovat keinoja kehittää työyhteisön hyvinvointia sekä sitouttaa työntekijöitä”, jatkaa Pajula.
Eduixin tiimiin kuuluu lähes 50 ohjelmistoalan ammattilaista ja yritys edistää sosiaalista vastuullisuutta muun muassa tarjoamalla työntekijöilleen mahdollisuuden tehdä vapaaehtoistyötä työajallaan.
”Pienenä ohjelmistotalona Eduix ei pysty kilpailemaan isojen yritysten kanssa työntekijöiden työsuhde-eduilla eikä näe sitä muutoinkaan kestävänä ratkaisuna työntekijöiden sitouttamiseen ja motivointiin.”, kertoo Pajula. ”Vastuullisuus on ollut Eduixin arvona ja toimintakulttuurissa jo yrityksen perustamisesta, vuodesta 1996, alkaen. Onnistuneessa rekrytoinnissa kohtaavat yrityksen arvot ja toimintakulttuuri sekä työntekijän tärkeinä pitämät arvot ja mahdollisuus tehdä merkityksellistä työtä. Näin kävi minulle.”, puoli vuotta sitten Eduixilla aloittanut Pajula kertoo.
Osallista sidosryhmiäsi sosiaalisen vastuullisuuden edistämiseksi
Sosiaalinen vastuullisuus käsittää yrityksen sisäisiä ja ulkoisia toimintoja, jotka vaikuttavat eri ihmisryhmiin ja yhteisöihin. Tällaisia sidosryhmiä ovat muun muassa oma henkilöstö, asiakkaat, paikalliset asukkaat, alihankkijat ja kansalaisjärjestöt. Jos yrityksesi on kiinnostunut edistämään sosiaalista vastuullisuutta, voit aloittaa eri sidosryhmiesi osallistamisesta. Kysy, kuuntele ja kirjaa toiveet ja tavoitteet ylös. Tällöin saat konkreettisia ja mitattavia virstanpylväitä tuleviin vastuullisuustekoihisi.
”Sosiaalinen vastuullisuus käsittää yrityksen ja työntekijöiden kaiken ihmisiin kohdistuvan toiminnan – alkaen lähimmästä työkaverista ulottuen kaukaisimpaan yhteistyökumppaniin saakka. Eduixilla tapamme toimia vastuullisesti kaikissa prosesseissamme aina markkinoinnista ja myynnistä ohjelmistotuotantoon ja asiakaspalveluun saakka on koottu Code of Eduix -käsikirjaan. Vastuullisen toimintatapamme vaikutukset näkyvät työntekijöille omassa toiminnassamme, asiakkaille tuotteissamme ja palveluissamme sekä käyttäjille mm. elinikäisen oppimisen ratkaisuissa.” kertoo Pajula.
Elinkeinoelämän Keskusliitto nostaa sosiaalisen vastuullisuuden keskeiseksi työkaluksi sidosryhmävuoropuhelun. Sen tavoitteena on:
- selvittää, mitä odotuksia eri yhteisöillä on yrityksen toimintaa kohtaan
- tarjota sidosryhmille oikeaa tietoa yritystoiminnan vaikutuksista ja vastuullisuustyöstä
- hyödyntää sidosryhmien asiantuntemusta
- auttaa löytämään uusia ratkaisuja siihen, kuinka eri tahojen näkökulmia ja intressejä voi paremmin sovittaa yhteen.
Sponsoroinnista ja kampanjoinnista käytännön vastuullisuustekoihin
Sosiaalinen vastuullisuus on perinteisesti hoidettu yrityksissä kampanjoinnin, joko järjestämällä vastuullisuuskampanjoita tai osallistumalla niihin. Lisäksi monet yritykset sponsoroivat lähialueensa yhdistyksiä ja urheiluseuroja. Sponsorointi tuo hetkellistä helpotusta yhteisöjen arkeen, mutta tällaisen yhteistyön vaikutuksia on vaikea mitata ja vaikutukset jäävät usein etäisiksi. Siksi yritysten ja yhdistysten välinen yhteistyö esimerkiksi käytännön talkoilun ja pidempiaikaisen yhteistyön merkeissä on selkeästi kasvussa. Läpinäkyvyys on kaiken keskiössä, sekä työntekijälle että asiakkaille.
”Kun pystymme mittaamaan, pystymme kehittämään”, Pajula kertoo. ”Haastan ohjelmistoalan yrityksiä laajentamaan vastuullisuusvaikutustaan: Miten tuotteemme, palvelumme, osaamisemme ja käytännön tekomme vaikuttavat? Yhä useamman ohjelmistoalan yrityksen strategiassa on jo vastuullisuus, mutta miten se saadaan ulottumaan konkreettisesti ja mitattavaksi esim. ohjelmistotalojen sovelluskehitykseen.” kysyy Pajula.
Sosiaalisesta vastuullisuudesta hyötyvät sekä yritys, työntekijät että sidosryhmät kuten asiakkaat ja omistajat. Vastuullisuus tuo kilpailuetua yrityksille, jotka osoittavat vastuullisuuden olevan aitoa tekemistä eikä vain kampanjoita.
Näin aloitat keskustelun sosiaalisen vastuullisuuden edistämisessä yrityksessäsi
Jos haluat edistää sosiaalista vastuullisuutta yrityksessäsi, aloita sidosryhmäsi sidosryhmäkuuntelulla.
- Mieti, miten haluat vaikuttaa sosiaaliseen hyvinvointiin. Mitä pystyt itse tekemään? Entä mitä yrityksesi pystyisi tekemään?
- Aloita lähialueestasi. Miten voisimme edistää työyhteisömme hyvinvointia? Sponsoroiko yritys jo yhdistyksiä ja järjestöjä? Kysy työyhteisöltä, kiinnostaisiko heitä tehdä konkreettisia auttamisen tempauksia työpäivän lomassa.
- Mittaa ja näytä konkretia. Tee mitattavia kampanjoita ja toimenpiteitä. Seuraa vaikutusta ja tee vaikutuksesta näkyvä sekä työyhteisölle, asiakkaille ja muille sidosryhmille. Muista, että hyvä ruokkii hyvää!
Jos etsit konkreettista työkalua sosiaalisen vastuullisuuden laittamiseksi käytäntöön, Commu voi olla teille oikea ratkaisu! Commu on auttamisen alusta, jossa yksityishenkilöt, yhdistykset ja yritykset auttavat toisiaan. Yrityksille tarjoamme yritysvapaaehtoisuuden alustan, joka tekee vapaaehtoistoiminnan tuomisesta työelämään helppoa ja mitattavaa.
Kiinnostuistko Commun yritysauttamisen alustasta? Varaa 15 minuutin demo kätevästi kalenteriisi! Voit myös lukea yritysten kokemuksia Commusta >