Miksi apua on niin vaikea pyytää? Näin Merja pyytää ja antaa apua Commussa
Viestinnän ammattilainen Merja huomasi kokevansa yksinäisyyttä lasten muutettua pois kotoa. Lue, miten Merja tutustui uusiin ihmisiin pyytämällä ja antamalla apua mobiilisovellus Commussa!
Muuttuvat elämäntilanteet aiheuttavat yksinäisyyttä ja vaikeuttavat avun pyytämistä
Muutto, avioero, opiskelujen aloittaminen tai vaikkapa lasten muutto pois kotoa voi aiheuttaa oman turvaverkoston ja turvallisuuden tunteen järkkymistä. Oman lähialueen turvaverkoston rakentaminen on ollut pandemia-aikana erityisen vaikeaa, sillä satunnaisia kohtaamisia pihapiireissä, harrastuksissa ja tapahtumissa on ollut vähemmän. Myös hämeenlinnalainen viestinnän asiantuntija Merja huomasi kokevansa yksinäisyyttä, kun lapset lähtivät opiskelemaan toisille paikkakunnille.
“Kun lapset muuttivat pois kotoa, jäin äkkiä yksin. Minun oli haettava sosiaalisia kontakteja eri tavalla kuin ennen”, Merja kertoo. “Aikuisena on vaikea löytää uusia aikuiskontakteja. Pohdin, mistä ja keneltä pyydän nyt apua arkisiin asioihin.”
Merja latasi Commu -sovelluksen osallistuttuaan Startupin opit ja mokat -tapahtumaan syksyllä 2021. Häntä viehätti ajatus uusiin ihmisiin tutustumisesta auttamisen keinoin.
“Kiinnostuin Commusta, koska olin kymmenisen vuotta sitten samantyyppisessä netissä toimivassa yhteisössä mukana, jossa pystyi vaihtamaan palveluita. Valitettavasti yhteisön toiminta lakkasi pian, mutta tykkäsin toimintatavasta”, Merja kertoo. “Halusin kokeilla samantyylistä, yhteisöllistä tekemistä Commun kautta.”
Tuntemattomilta on helpompi pyytää apua kuin tutuilta
Avun antaminen voi olla monelle helpompaa, sillä avun pyytämiseen liittyy edelleen paljon häpeää ja negatiivisia tunteita. Commun missiona on tehdä auttamisesta ja avun pyytämisestä helpompaa ja tarve on kova, sillä joka kolmas aikuinen kärsii yksinäisyydestä. Merjan kokemuksen mukaan Commu madaltaa kynnystä pyytää apua.
“Commussa kukaan ei kyseenalaista avun tarvetta”, Merja kertoo. “Läheisiltä pyytäessä voi kokea kyseenalaistamista ja häpeää, miksi ei pärjääkään yksin.”
Pahimmillaan pieni hoitamatta jäänyt asia tai kokemus voi jäädä kummittelemaan ja paisua ajan mittaan suureksi ongelmaksi. Siksi Merja kannustaa kaikkia pyytämään apua Commun kautta, vaikka se vaatisi alkuun opettelua.
“Avun pyytäminen on minulle vaikeaa. Olen perheessäni vanhin tytär ja olen ottanut jo aikaisin vastuuta. Koen että minun on vaikea myöntää läheisille jos tarvitsen apua”, Merja sanoo. “Commu on helppo tapa pyytää apua, sillä sovelluksessa voit pyytää apua tuntemattomilta.”
Anna apua silloin kun sinulle sopii ja pyydä apua kun sitä tarvitset
Merja on sekä pyytänyt että antanut apua Commun kautta. Myös työelämässä oleva voi hänen mukaansa kokea yksinäisyyttä, sillä varsinkin etätyöaikana sosiaalisten kontaktien ylläpitäminen jää herkästi oman jaksamisen varaan.
“Commun kautta olen löytänyt muun muassa juttuseuraa sekä pilottiasiakkaita opintojeni tueksi. On mahtavaa löytää auttamisen kautta uusia samanhenkisiä tuttavia ja tekemistä”, Merja kertoo. “Auttamisen ja yhdessä tekemisen kautta on helppo tavata ja aloittaa jutustelu.”
Merjan mukaan Commu -sovellus on hyvä tapa tehdä hyvää silloin kun itsellä on aikaa. Esimerkiksi järjestötoimintaan voi olla vaikea sitoutua joka viikko, mutta Commun kautta voi löytää itselleen pop-up auttamisen mahdollisuuksia, niin yksityishenkilöille kuin järjestöille.
“Jopa pieni apu auttaa, joskus tilanteen voi ratkaista ihan vain juttelemalla ja kuulemalla ulkopuolisen näkökulman ongelmaan”, Merja kannustaa. “Auttaminen voi viedä pitkälle, siitä saa hyvän olon ja valoa päivään.”
Kiitos Merjalle haastattelusta ja kiitos kun olet Commun käyttäjä! Haluaisitko kertoa kokemuksistasi Commussa? Laita meille viestiä!
Lataa maksuton auttamisen tori Commu Google Play -kaupasta ja App Storesta!